Fouten maken en doorzetten, dan kom je er wel
Niels Jan van Dam nam als trainee deel aan de tweede groep van Salarispro. Hoe kijkt hij terug op deze periode en hoe is het hem sindsdien vergaan? 'Inmiddels heb ik een stevig klantenpakket met veel DGA's en BV's,' zegt hij met gepaste trots.

Geschiktheid
Het traineeship kwam op het pad van Niels Jan via zijn moeder die een vacature bij Salarispro partner Visser & Visser zag: 'Mij werd gevraagd contact op te nemen met Salarispro waar ik eerst een assessment kreeg waarbij werd gekeken naar mijn geschiktheid. Vervolgens kon ik op sollicitatiegesprek komen en dat ging goed.'
Geen makkie
'Als trainee moet je niet bang zijn de fout in te gaan want dan leer je het snelst. En doorzetten, alles heeft tijd nodig,' zegt Niels Jan. Hij wist alle modules van de Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) in één keer te halen. Voor hem was het dus een makkie? 'Nou, het was zeker geen makkie. Je moet veel leren. Het lastigst vond ik de module Loonheffingen waarin je met een dik handboek moet werken. Maar mede dankzij de praktijkgerichte lessen van Janita Klomp is het me gelukt. Zij weet werkelijk op elke vraag een antwoord.'
Trainees uit het hele land
'Het leukst aan het traineeship vond ik de groep waarin ik zat. We konden het goed met elkaar vinden, met trainees uit het hele land; Amsterdam, Groningen, Brabant. We hebben veel van elkaar geleerd en veel ervaringen gedeeld,' aldus Niels Jan. 'Verder vond ik de AI-training van John Smits erg interessant. Momenteel ben ik in Copilot bezig met het maken van AI-agents, dat vind ik super om te doen. En John kan ik altijd contacten als ik iets wil weten. Top is dat.'
Persoonlijke kant
Bij Visser & Visser was de begeleiding goed geregeld volgens Niels Jan: 'Ik kreeg een collega toegewezen die me alles haarfijn heeft uitgelegd en ik kan altijd bij hem terecht met vragen. Inmiddels doe ik onder meer verwerkingen, pro forma's, pensioenen en beantwoord ik bijvoorbeeld vragen rond de WKR. Er werken hier zoveel enthousiaste mensen, van alle leeftijden, en dat klikt gewoon. Visser & Visser heeft ook veel oog voor de persoonlijke kant, organiseert leuke uitjes en met verjaardagen is er altijd taart.'
Alle kanten op
Hoe ziet zijn toekomst eruit? Niels Jan: 'Eerst wil ik meer praktijkervaring opdoen, ook met AFAS en Nmbrs. En we zijn NIRPA geregistreerd dus we volgen elk jaar de nodige vaktrainingen. Maar VPS wil ik in de toekomst zeker nog gaan doen. Bij Visser & Visser kun je ook alle kanten op.'
